Ad Palmen, een man die zijn hele leven wijdde aan zijn liefde voor auto’s, werd in Nederland een icoon onder autoverzamelaars. Zijn unieke en omvangrijke collectie klassieke auto’s was jarenlang een goed bewaard geheim, verborgen in een onopvallend pand in het zuiden van Nederland. Maar wie was Ad Palmen, en hoe kon hij een van de grootste particuliere autoverzamelingen van Nederland opbouwen? Dit artikel duikt in het fascinerende levensverhaal van Palmen, waarin hard werken, financiële slimheid, en een ongeëvenaarde passie voor auto’s centraal staan.
Jeugd en opleiding
Ad Palmen werd geboren in de jaren veertig, een periode waarin de wereld aan het herstellen was van de Tweede Wereldoorlog. Hij groeide op in een tijd waarin auto’s nog niet voor iedereen vanzelfsprekend waren en alleen welgestelde families zich een auto konden veroorloven. Vanaf jonge leeftijd was Palmen gefascineerd door auto’s. Terwijl andere kinderen met speelgoedauto’s speelden, stond Palmen in zijn vrije tijd urenlang te kijken naar de auto’s die door de straten reden. Zijn familie was niet rijk, maar Palmen leerde van jongs af aan de waarde van hard werken en spaarzaamheid.
Hoewel hij zich al vroeg interesseerde voor techniek en mechanica, volgde Palmen geen formele technische opleiding. In plaats daarvan begon hij na zijn middelbare schooltijd in verschillende banen te werken, vooral in de autohandel. Het waren deze eerste ervaringen in de autowereld die zijn interesse voor klassieke auto’s aanwakkerden. Hij had een goed oog voor kwaliteit en begreep al snel de waarde van bijzondere en zeldzame automodellen.
Begin van zijn carrière en omgang met geld
Palmen begon zijn carrière als monteur en werkte zich langzaam omhoog in de autohandel. Hij was slim met geld en nam nooit grote financiële risico’s. Dit kwam deels door zijn bescheiden achtergrond, waardoor hij voorzichtig omsprong met elke verdiende gulden. In plaats van zijn inkomsten uit te geven aan luxeartikelen, spaarde hij het grootste deel. Hij begreep al snel dat geld verdienen niet alleen gaat om hard werken, maar ook om verstandig omgaan met geld.
Zijn aanpak was simpel maar effectief: hij kocht geen nieuwe auto’s, maar focuste zich op gebruikte voertuigen die hij kon opknappen en doorverkopen met winst. Op deze manier wist hij beetje bij beetje een kapitaal op te bouwen. Deze langzame en gestage aanpak stelde hem in staat om later zeldzame auto’s te kopen die in waarde zouden stijgen.
Het verzamelen van auto’s
Het verzamelen van auto’s begon voor Palmen als een hobby. Zijn eerste aankoop was een Fiat 500, die hij opknapte en koesterde alsof het een museumstuk was. Maar naarmate hij meer geld verdiende, begon hij zijn collectie uit te breiden. Hij richtte zich op klassieke Europese en Amerikaanse automerken, zoals Alfa Romeo, Mercedes-Benz, Ferrari en Maserati, maar ook minder bekende merken zoals Facel Vega en Lancia hadden zijn interesse. Zo kon het vermogen van Ad Palmen steeds verder groeien.
Ad Palmen had een unieke aanpak in het opbouwen van zijn collectie:
-
Koop auto’s in slechte staat: Hij zocht vooral naar auto’s die weliswaar in slechte staat verkeerden, maar die hij zag als potentiële juweeltjes. Door ze zelf op te knappen, kon hij de waarde van de auto’s aanzienlijk verhogen.
-
Investeer in zeldzame modellen: Palmen had een scherp oog voor welke modellen in de toekomst zeldzaam en waardevol zouden worden. Hij verzamelde zeldzame sportwagens, limousines en coupés, waarvan sommige, maar in zeer beperkte oplages waren geproduceerd.
-
Onderhoud en restauratie: Hij stak veel tijd in het restaureren en onderhouden van de auto’s. Hij zorgde ervoor dat ze in originele staat bleven, wat hun waarde nog verder verhoogde.
Op het hoogtepunt had Palmen meer dan 230 klassieke auto’s in zijn bezit, wat zijn verzameling tot een van de grootste in Nederland maakte. Zijn collectie werd in verschillende panden opgeslagen, waaronder een oude kerk, schuren en opslagplaatsen. Wat opmerkelijk was, is dat Palmen zijn verzameling grotendeels geheim hield. Alleen een select aantal vrienden en familieleden wisten van het bestaan van zijn uitgebreide collectie.
Onderhoud van de verzameling en inkomsten
Het onderhouden van zo’n enorme collectie auto’s is geen eenvoudige taak. Palmen had echter door zijn technische kennis de mogelijkheid om veel van het onderhoud zelf te doen. Dit bespaarde hem enorme kosten die hij anders kwijt zou zijn geweest aan garages en monteurs. Daarnaast bleef hij ook actief in de autohandel, waardoor hij extra inkomsten had om de kosten van zijn verzameling te dekken.
Zijn inkomsten kwamen niet alleen uit de autohandel, maar ook uit de verkoop van enkele zeldzame exemplaren uit zijn collectie. Hoewel hij gehecht was aan zijn auto’s, begreep Palmen dat het soms nodig was om een auto te verkopen om zo de rest van de verzameling te kunnen blijven onderhouden. Deze strategie zorgde ervoor dat hij altijd voldoende financiële middelen had om zijn passie voort te zetten.
Het einde van zijn carrière en laatste jaren
Helaas moest Palmen op latere leeftijd, door gezondheidsproblemen, langzaam afscheid nemen van zijn actieve rol als verzamelaar. Het werd steeds moeilijker voor hem om de auto’s zelf te onderhouden, en uiteindelijk moest hij besluiten om de collectie te verkopen. In 2023 kwam zijn verzameling voor het eerst volledig in de openbaarheid toen deze geveild werd. De veiling trok wereldwijd aandacht, en autoliefhebbers kwamen van heinde en verre om een glimp op te vangen van zijn legendarische collectie.
Ad Palmen bracht zijn laatste dagen door in rust, omringd door een kleine groep vrienden en familie. Hoewel zijn verzameling uiteindelijk verkocht werd, bleef zijn naam voortleven onder autoliefhebbers. Hij werd herinnerd als een man die, ondanks een bescheiden begin, zijn droom achternaging en een van de meest indrukwekkende autocollecties van Europa opbouwde.
Tenslotte over Ad Palmen en zijn leven vol passie voor auto’s
Ad Palmen is een voorbeeld van hoe passie, doorzettingsvermogen en financiële slimheid kunnen leiden tot iets groots. Zijn levensverhaal laat zien hoe een eenvoudige monteur uitgroeide tot een legendarische autoverzamelaar. Zijn collectie auto’s is niet alleen een getuigenis van zijn liefde voor techniek en design, maar ook van zijn vermogen om met geduld en visie iets unieks te creëren. Hoewel hij er niet meer is, zal zijn nalatenschap als autoverzamelaar nog lang voortleven.